Google Data Studio to Eldorado dla fanów analizy danych. Kreowanie własnych raportów i łączenie danych z różnych źródeł – to wszystko daje ogromne możliwości, ale też sprawia, że praca z tym narzędziem wymaga doświadczenia w pracy z danymi.
Co to jest Google Data Studio?
Google Data Studio to narzędzie, które pozwala tworzyć dynamiczne, estetyczne raporty, łączące dane z wielu źródeł. Umożliwia szerokie spojrzenie na analizowane zagadnienie i dostarcza odpowiedzi na kluczowe pytania biznesowe.
Każdy raport możesz zdefiniować i skonfigurować wg uznania – masz tu dużo większe pole do popisu niż korzystanie z gotowych raportów np. w Google Analytics. Decydujesz o zakresie wykorzystanych w raporcie danych, sposobie ich prezentacji oraz ich ułożeniu w kontekście całego raportu. Łączenie danych z wielu źródeł pozwala na pogłębienie analizy i zyskanie szerszego obrazu sytuacji, co bezapelacyjnie podnosi jakość podejmowanych decyzji biznesowych.
Kiedy warto korzystać z Google Data Studio?
Google Data Studio prawdopodobnie nie będzie dla osób, które są zupełnie początkujące w temacie analizy danych i ledwo radzą sobie z Google Analytics. Myślę, że osoby, które jeszcze nie potrafią korzystać z gotowych wzorców raportów w GA, będą miały jeszcze większe problemy, kiedy będą je miały samodzielnie tworzyć i decydować jakie dane i w jakich zestawieniach pomogą nakreślać kontekst do decyzji biznesowych. Jeśli natomiast, pracując z Google Analytics, miewasz pomysły na rozbudowę istniejących tam raportów i tworzysz raporty niestandardowe – to znak, że Google Data Studio może pomóc Ci rozwinąć skrzydła w analizie danych. Ma to tym większe znaczenie, im więcej działań marketingowych jest prowadzonych w kontekście danej witryny (kampanie Google Ads, Facebook Ads, wiele podpiętych narzędzi marketingowych itd.). Google Data Studio robi również dużą różnicę, kiedy zarządzasz wieloma witrynami. Raporty
z tego narzędzia mogą prezentować Ci kluczowe dane per witryna, dzięki czemu wystarczy wyświetlić jeden dashboard, by zorientować się w sytuacji każdej z nich (zamiast oglądania i analizowania wielu raportów dla każdej witryny osobno).
Google Data Studio – jasna i ciemna strona mocy
Zalety Google Data studio to:
- możliwość przedstawiania i łączenia danych z wielu źródeł,
- atrakcyjna i dynamiczna forma raportów,
- prostota udostępniania raportów oraz współdzielenia raportów z innymi osobami,
- prostota tworzenia raportów metodą drag&drop,
- narzędzie jest darmowe,
- nie wymaga programistycznych umiejętności,
- dość intuicyjne w obsłudze.
A czy to narzędzie ma wady? Na pewno ma ograniczenia. To, o czym należy pamiętać, to fakt, że Google Data Studio służy do wizualizacji danych. W samym narzędziu nie dokonamy żadnych operacji na pobieranych danych, nie będziemy ich modyfikować, czy przekształcać. Dodatkowo, przyda się doświadczenie, które podpowiada Ci, jakie dane i w jaki sposób przedstawić, by tworzone raporty były dobrą bazą do podejmowania decyzji biznesowych.
Nawet sposób wizualizacji danych wpływa na ich odbiór przez osobę oglądającą raport. wg mnie to wręcz osobna dziedzina sztuki, ale …to zagadnienie na zupełnie osobny post.
Jak zacząć pracę z Google Data Studio?
Podobnie jak to bywa z wszystkimi narzędziami od firmy Google – warto założyć konto Google Data Studio, korzystając z posiadanego już użytkownika konta Google. Optymalnie, jeśli na tego samego użytkownika założyliśmy konta dla innych narzędzi np. Google Search Console, Google Analytics, Google Tag Manager itd.
Zakładam konto Google Data Studio
Zakładanie konta Google Data Studio
Krok 1
Pierwszym krokiem będzie wejście na stronę https://datastudio.google.com/ i kliknięcie w przycisk USE IT FOR FREE.
KROK 2
W kolejnym kroku będziesz poproszony o zalogowanie się do konta Google. Jeśli takiego nie posiadasz, możesz je założyć, wybierając opcję Utwórz konto (w lewym, dolnym rogu okna). Jeśli posiadasz już konto Google, warto zalogować się na to, na które założyłeś Google Analytics, Google Search Console i inne ważne narzędzia firmy Google, wspierające działania online.
KROK 3
Po zalogowaniu, Twoim oczom ukaże się pulpit Google Data Studio. To tu znajdziesz przykładowe szablony raportów oraz raport typu samouczek. Kliknij w opcję +Utwórz.
KROK 4
Zanim Google Data Studio pozwoli Ci stworzyć pierwszy raport, będziesz musiał przejść proces akceptacji regulaminów i wyrażania różnego typu zgód. Proces ten zaczyna się od kliknięcia w przycisk WYPRÓBUJ.
KROK 5
W tym kroku określamy, czy będziemy korzystać z narzędzia jako firma, czy do celów prywatnych. Jeśli mamy działać w imieniu firmy – należy uzupełnić jej nazwę. Następnie akceptujemy warunki korzystania z GDS (zaznaczenie checkboxa + przycisk ZAAKCEPTUJ).
KROK 6
Ostatni krok to określenie zgód na otrzymywanie informacji od Google, zbieranie danych z konta czy przekazywanie ich do partnerów Google. Zaznaczamy poszczególne opcje zgodnie z własnymi preferencjami i kończymy proces klikając w przycisk GOTOWE.
Brawo. Pierwsze kroki w Google Data Studio masz już za sobą.
PODSUMOWANIE
Teraz jesteś już gotowy, by zacząć łączyć źródła danych i tworzyć własne, interaktywne i bogate w dane raporty. Podejmiesz wyzwanie i spróbujesz swoich sił z Google Data Studio? Jeśli tak – zapraszam Cię do zapisu do mojego newslettera – kiedy pojawi się kolejny wpis o Google Data Studio, dostaniesz informację wprost na swoją skrzynkę e-mail.